Z czego składa się kontener morski? Kontener służy do magazynowania i przewozu ładunku. Jest używany najczęściej w transporcie morskim i kolejowym. Przeważnie występuje w formie metalowej skrzyni, dostosowanej do przemieszczania drobnicy. Zastosowanie takiego pojemnika przyspiesza proces ładunku oraz ochronę tego rodzaju towarów.

Każdy kontener, a w szczególności kontener morski https://kontenery-morskie.biz.pl/ , musi zostać wykonany z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Wytyczne te określa Międzynarodowa Konwencja o Bezpiecznych Kontenerach i normy ISO. W ten sposób określone zostały m.in. wymagania wytrzymałościowe. Pojemnik może być wykonany z różnych materiałów. Obecnie największą popularnością cieszą się kontenery stalowe ze względu na niskie koszty wytworzenia oraz spełnienie wszelkich norm wytrzymałościowych. Budowa kontenerów morskich różni się przeznaczeniem skrzyni. Poniżej przedstawiono części składowe standardowego zbiornika.

Rama

Rama, wykonana ze stalowych profili, stanowi podstawę konstrukcji każdego kontenera. Musi odznaczać się szczególną wytrzymałością, ponieważ na niej może spoczywać nawet dziewięć maksymalnie obciążonych pojemników. Częściami składowymi są:

  • słupki narożne,
  • belki wzdłużne dolne i górne,
  • belki poprzeczne dolne i górne.

Jako podstawa podłogi kontenera montowane są poprzeczne żebra, ustawione prostopadle do dolnych belek wzdłużnych. W największych zbiornikach, czyli ponad 40-stopowych, występuje tunel. Odpowiada on za obniżenie wysokości naczepy kontenerowej wraz ze znajdującym się na niej pojemnikiem. Taka część nazywana jest przez specjalistów “gęsią szyją”.

Naroża zaczepowe

Takie części znajdują się w narożnikach ramy. Są one trwale przyłączone za pomocą spawów. Cztery górne narożna ułatwiają procesy załadunku bądź rozładunku kontenera. Dolne naroża odpowiadają za mocowanie i zabezpieczenie kontenera na środku transportu. Muszą charakteryzować się wytrzymałością, dlatego wykonuje się je ze specjalnie wzmocnionej stali. Idealnie dopasowane naroża powinny nieznacznie wystawać od ramy zbiornika. Przeważnie odstają o niespełna 2 centymetry.

Kieszenie

Mniejsze kontenery posiadają dodatkowe ułatwienia do ich przenoszenia z jednego środka. Są to tak zwane kieszenie, w które można wsadzić widły wózka widłowego i w ten sposób przetransportować pojemnik. Przyjęło się, iż to wyposażenie może być używane tylko do podnoszenia pustych kontenerów. Aby nie doszło do uszkodzenia podłogi, należy stosować widły posiadają długość odpowiadającą szerokości zbiornika. Rozstaw i rozmiar kieszeni określają normy ISO.

Poszycie

Ze względu na różnorodne warunki atmosferyczne, kontener https://kontenery-morskie24.com.pl/ musi spełniać funkcję ochronną przewożonego w nim towaru. Najlepszym badaniem szczelności jest wypuszczenie strumienia wody o ciśnieniu jednego bara na poszczególne ściany. Pojemnik, charakteryzujący się wysokim stopniem ochrony nie przepuszcza takiego strumienia do wewnątrz. Dach i ściany robi się z 1,5-milimetrowej blachy trapezowej a w narożnikach dłuższych ścian montuje się kratki wentylacyjne, dzięki którym zachodzi możliwość wymiany powietrza. Takie rozwiązanie zapobiega powstawaniu pary wodnej, mogącej uszkodzić towar. Wentylacja działa w taki sposób, żeby woda nie zalewała wnętrza zbiornika.

Ze względu na fakt, iż całe obciążenie bierze na siebie rama, dach zostaje zaprojektowany w ten sposób, by był odporny na obciążenie do 300 kg na 0,18 m2. To obciążenie wystarczające do tego, aby na wierzch wyszły dwie osoby w celu zabezpieczenia kontenera bądź wykonania usługi serwisowej. Podłogę wykonuje się ze sklejki kontenerowej, przeważnie o grubości minimum 25 mm. Drugim sposobem wykonania spodu jest zastosowanie deskowania.

Drzwi

Każdy kontener morski, aby można było swobodnie do niego wejść, wyposażony jest w drzwi dwuskrzydłowe, przeważnie znajdujące się zamiast krótszej ściany. Niektóre typy posiadają dodatkową parę drzwi na drugiej krótszej ścianie lub na długiej ścianie bocznej. Wrota pojemnika składają się z następujących elementów: wrota są zabezpieczane przez gumowe uszczelki, które zapewniają szczelność. Czynności otwierania i zamykania umożliwiają zamknięcia kontenerowe. Składają się one z rygli, rączek, drążków, obejm i zamknięcia celnego. Innymi elementami bez których drzwi nie będą funkcjonować to zawiasy czy gniazda rygli. Są bardzo ciężkie a manipulacja nimi powinna odbywać się z zastosowaniem szczególnych zasad bezpieczeństwa.

Drzwi pełnią także funkcję informacyjną. To właśnie w tym miejscu znajdują się tabliczki czy naklejki. To również w tym miejscu znajduje się oznaczenie miejsca przeznaczenia pojemnika czy rodzaj przewożonego towaru.

Inne elementy

Pozostałymi elementami konstrukcyjnymi, które zapewniają mocowanie ładunku wewnątrz skrzyni są zaczepy znajdujące się przy narożnych słupach. Kolejne mocowania są u góry i z dołu ramy.

Specyfika budowy kontenerów morskich może być różna. Nie każdy pojemnik jest wyposażony w takie elementy jak:

  • rowki manipulacyjne, które znajdują się przy bocznych ścianach; ułatwiają one pracę dźwigu bramowego,
  • rowki dla uchwytów kleszczowych.
MM Logistic Transport Norwegia
Grodzka 20/6
70-560 Szczecin
793 008 523
www.mmlogistics.com.pl