O czym powinniśmy pamiętać, sprzedając nieruchomości?

Coraz więcej ludzi sprzedaje swoje nieruchomości przez Internet. Pomimo tego trendu, zdecydowana większość sprzedaży nieruchomości jest – na szczęście – nadal, obsługiwana przez profesjonalnych agentów nieruchomości. Faktycznie wykorzystują Internet jako istotne narzędzie marketingowe, jednak ich pomoc w jak najkorzystniejszej sprzedaży obiektu jest nieoceniona w porównaniu do samodzielnej sprzedaży wyłącznie przez Internet.

Agent nieruchomości jest wart swojej ceny z następujących powodów:

  • zna bardzo dobrze swój rynek,
  • zna różne  typy nieruchomości na danym obszarze, sytuację nabywców poszukujących nieruchomości i typowe ceny,
  • ma rękę na pulsie, jeśli chodzi o lokalne warunki rynkowe, które mogą być całkowicie odmienne od sytuacji w kraju,
  • posiada natychmiastowy, aktualny rejestr zainteresowanych nabywców poszukujących nieruchomości,
  • wie, jak lepiej odebrać i wykorzystać sygnały kupna, w porównaniu do laika.

Zadania agenta nieruchomości

Profesjonalni agenci zajmują się nie tylko zrobieniem zdjęć, umieszczeniem reklamy w gazecie oraz Internecie i postawieniem przed domem tablicy „Na sprzedaż”.

Rzeczywistość jest taka, że fizyczny proces sprzedaży nieruchomości jest stosunkowo łatwy, jeśli agent ma wystarczającą ilość nabywców w swoim rejestrze. Prawdziwa praca dobrego, profesjonalnego agenta nieruchomości rozpoczyna się, gdy sprzedaż została uzgodniona.

Jakich umiejętności potrzebuje dobry agent nieruchomości?

Wszyscy agenci nieruchomości powinni posiadać większość, jeśli nie wszystkie z następujących atrybutów:

  • umiejętności komunikacyjne – pisanie listów, marketing, sprzedaż,
  • podążanie za postępem – koordynowanie i utrzymywanie złożonych łańcuchów na każdym z kilku etapów,
  • nieustępliwość – umiejętność radzenia sobie z trudnymi  sytuacjami związanymi z innymi specjalistami np. adwokatami, geodetami itp.,
  • kamienny spokój – nawet wtedy,  jeśli sprawy pójdą nie tak,
  • dyplomacja – umiejętność  przekazywania klientom złych wiadomości,
  • zapewnianie sprawnego przebiegu całego procesu, począwszy od sporządzenia umów, a skończywszy na realizacji transakcji
  • umiejętności organizacyjne – dotrzymywanie terminów, poświęcanie czasu dla klientom,
  • posiadanie dobrej pamięci – aby pamiętać wszystkie powyższe kryteria,
  • pełnienie roli doradcy w sprawach małżeńskich – zachowanie spokoju, kiedy wszystko wokół się wali.

Jest bardzo pomocny, jeśli mamy nieruchomości na sprzedaż.

Jak wybrać dobrą agencję nieruchomości

Wybierzmy wypróbowaną i zaufaną agencję, taką, która  długo działa na rynku. Idealnie jeśli wcześniej polecają ją znajomi lub mieliśmy okazję korzystać kiedyś z jej usług.

Dopasujmy agenta do rynku. Nie powinniśmy wybierać agenta zajmującego się wysokiej klasy, luksusowym rynkiem, do sprzedaży przeciętnego domu szeregowego i na odwrót.

Jeśli agent działa już wiele lat, jest to pewny znak, że oferuje najwyższej jakości usługi. Jednak  nie ma nic złego w wyborze nowo powstałej firmy. Szczególnie, jeśli właścicielem jest osoba z dużym doświadczeniem. Nie wybierajmy agenta z małym doświadczeniem tylko dlatego, że oferuje tanie usługi.  

Sprawdźmy dokładnie agenta przed podjęciem ostatecznej decyzji.  Zabawmy się w potencjalnego nabywcę. Zróbmy listę kontrolną, czy jesteśmy mile widziani, jak szybko, entuzjastycznie i profesjonalnie jesteśmy traktowani i jak dokładnie uwzględniane są nasze wymagania i potrzeby.

Jeśli ocena będzie pozytywna sprawdźmy też biuro – czy jest dobrze zorganizowane i profesjonalne? Czy każdy agent jest zajęty pracą przy komputerze, telefonie lub obsługą klientów – czy też po prostu opiera się na krześle, patrzy na zegarki i jest znudzony?

Godziny otwarcia mają kluczowe znaczenie. Dobry agent będzie chciał wykorzystać wszystkie możliwości marketingowe, sprzyjające  sprzedaży domu. Agenci oferujący najdłuższe godziny otwarcia, często są najbardziej profesjonalni.

Posiadanie strony internetowej jest niemal obowiązkiem. Takie biura nieruchomości z pewnością mają szerszą bazę nabywców.

Kwalifikacje zawodowe

Wybór agenta, który jest członkiem organizacji zawodowej, daje konsumentom spokój ducha. Członkostwo oznacza, że agent musi działać z należytą starannością przez cały czas i jest związany ścisłymi kodeksami postępowania.

Kwestia opłat

Kluczowym problemem większości sprzedawców, oprócz osiągnięcia odpowiedniej ceny za ich nieruchomości i przeprowadzenia prawidłowo transakcji, jest to, jakie opłaty pobierze agent za swoje usługi.

Negocjacja prowizji

Opłaty agentów są zazwyczaj dyktowane przez dwa czynniki: panujące warunki rynkowe oraz liczbę agentów konkurencyjnych działających na danym obszarze.

Naszym zadaniem  jest wynegocjowanie jak najniższej opłaty, Musimy jednak pamiętać o tym, aby wybrać profesjonalnego agenta. Kluczem do udanej negocjacji zazwyczaj jest atrakcyjna nieruchomość.

Warunki handlowe

Najczęściej możemy spotkać się z jedną z dwóch sytuacji:

  • Wyłączność – zatrudniamy tylko jednego agenta do sprzedaży nieruchomości. Jest to zwykle tańsza opcja. W przypadku gdy oferujemy swoją nieruchomość do sprzedaży na zasadzie wyłączności, upewnijmy się, że warunki współpracy są jasne;
  • Wiele agencji – angażowanie więcej niż jednego agenta do sprzedaży nieruchomości. Jest najdroższą opcją i najlepszą, jeśli czas jest istotny  lub jeśli mamy trudności ze sprzedażą przez dłuższy czas sprzedaży przy pomocy jednego agenta.