Na czym polega zawód headhuntera?

na-czym-polega-zawod-headhuntera

Chcąc zatrudnić pracownika ma się w dzisiejszych czasach kilka opcji do wyboru. Można samodzielnie zająć się przeprowadzeniem rekrutacji, często tracąc na to mnóstwo czasu i zmuszając się do przedzierania się przez setki, a nawet tysiące zgłoszeń oraz CV. Można też sięgnąć po usługi rekrutera, który cały ten proces weźmie na własne barki, dbając o każdy kolejny jego etap. Świetną i coraz chętniej wybieraną opcją jest też headhunter. Ale kim on tak właściwie jest? Na czym polega jego praca i kiedy tak właściwie warto po niego sięgnąć? Kilka słów na ten temat powiemy w naszym dzisiejszym wpisie.

Kim tak właściwie jest headhunter?

Headhunter to osoba, której zadanie jest proste. Musi ona znaleźć pracownika dla firmy, z ramienia której działa. Tak naprawdę zatem jej zadanie jest dokładnie takie samo, jak to zlecane rekruterowi. Diametralnie różni się jednak sposób jego realizacji.

Podczas gdy rekruter działa pasywnie, a zatem zamieszcza ogłoszenie o pracę wszędzie tam, gdzie się da i czeka na odzew, headhunter działa również aktywnie. Nie tylko więc zbiera CV od osób nieposiadających obecnie zatrudnienia, ale też stara się znaleźć idealnych pracowników wśród osób pracujących u konkurencji. Choć te niekoniecznie muszą poszukiwać nowej pracy, mogą zostać przekonane do zmiany pracodawcy. To również leży w gestii headhuntera.

Głównym zadaniem headhuntera jest zatem znalezienie pracownika idealnego. Takiego, którego nie będzie trzeba doszkalać, a który dysponował będzie wszystkimi umiejętnościami niezbędnymi do wykonywania określonego zawodu. Headhuntera zazwyczaj wykorzystuje się zazwyczaj do poszukiwania osób na stanowiska mocno specjalistyczne. Jako że to właśnie specjalistów znaleźć jest najtrudniej, wymaga to odpowiedniego przejścia, a przede wszystkim rozeznania w konkretnej branży. Sam w sobie musi być osobą samodzielną, bardzo dobrze zorganizowaną, odpowiedzialną i gotową do bardzo intensywnej pracy. Ta w wielu przypadkach może wyraźnie wykraczać poza granice etatu. Zwłaszcza że potencjalni pracownicy już pracują na etacie, więc na ewentualne rozmowy mogą mieć czas dopiero po pracy. To headhunter musi się do nich dostosować.
Warto wiedzieć: aby zostać headhunterem, najlepiej jest ukończyć studia mające związek z ekonomią i zarządzaniem zasobami ludzkimi. Pomóc może tutaj również psychologia oraz socjologia. Zwłaszcza, że sukces w tym zawodzie często powiązany jest z umiejętnością przekonywania do siebie.

Jak wygląda praca headhuntera?

Na czym polega zawód headhuntera? Okazuje się, że w wielu aspektach przypomina on zawód rekrutera. Headhunter musi działać na wielu różnych polach. Jego jedynym zadaniem jest znalezienie idealnego pracownika – zazwyczaj specjalisty w określonej branży. Jak dokładnie to robi?
Headhunter zaczyna od zrobienia rozeznania w branży – w jego trakcie musi on rozpoznać konkurencję pracodawcy i jak najdokładniej prześwietlić wszystkich jej pracowników. Wybiera tym samym tych, którzy mają potencjał do bycia tymi idealnymi dla jego pracodawcy.
Kolejnym etapem jego pracy jest opublikowanie ogłoszenia – jest to zadanie opcjonalne. Mimo że większość najlepszych specjalistów już działa w branży i posiada swoje zatrudnienie, zdarzają się też osoby, które aktywnie poszukują nowego zawodu (nawet już pracując u kogoś). Nie warto ich ignorować i tracić szansę na ich pozyskanie. Etap ten często jest pomijany (czasem się do jego wraca) z uwagi na ilość pracy, jaką jest on w stanie wygenerować. Do pracy zawsze zgłaszają się bowiem nie tylko osoby wykwalifikowane, ale i te liczące na szczęście.
Następuje selekcja potencjalnych kandydatów, w czasie której headhunter wybiera tych idealnie nadających się do danej roli. W jej trakcie musi on dowiedzieć się jak najwięcej na ich temat (jeśli nie są to osoby, które same się zgłosiły). Selekcja nie może zamykać się nad jednej osobie – headhunter musi mieć świadomość, że nie każdy pracownik się nada i nie każdy będzie chciał zmienić firmę, w której się zatrudnia.

Headhunter spotyka się z potencjalnymi kandydatami, zawsze starając się wbić w ich terminarz i podejść do nich w taki sposób, by zachęcić ich do rozważań o zmianie pracodawcy. Rozmowy to ostatni etap na dowiedzenie się więcej o pracownikach i skupienie się na tych z największym potencjałem. To od nich zależy sukces headhuntera.
Oczywiście w większości przypadków nowo pozyskany pracownik musi złożyć wypowiedzenie w obecnej firmie, nim będzie mógł zatrudnić się w tej nowej. Headhunter musi kontrolować ten proces. Dopiero potem będzie mógł cieszyć się sukcesem.

Podsumowanie

Wiedząc już, na czym polega zawód headhuntera i jak wygląda jego praca można zrozumieć, kiedy tak właściwie najlepiej będzie sięgnąć po jego usługi. Jako że koszt jego zatrudnienia jest zwykle nieco większy, warto rozważyć, czy konkretne stanowisko będzie tego wymagało. Rekrutując na niższe szczeble będzie on bowiem kimś, kogo potencjału się po prostu nie skorzysta. Jeśli jednak poszukuje się doświadczonego specjalisty najlepszego w swoim fachu, to właśnie ku niemu warto się skłonić. Koszt jego pracy szybko się zwróci, w dobrym, solidnym i wartościowym pracowniku.

Recommended Articles