Czym jest pozycjonowanie stron?

Żyjemy w czasach, w których coraz większa część dystrybucji usług i sprzedaży jest prowadzona za pośrednictwem Internetu. Nie jest więc niczym dziwnym, że tak jakbyśmy dbali  o prawdziwy lokal, tak chcemy dbać o ten wirtualny, sieciowy. Gdybyśmy pozostali przy tym porównaniu, to pozycjonowanie stron byłoby jak szyld reklamowy na bardzo szerokiej ulicy o długości milionów kilometrów. Jak zatem sprawić, by klient dostrzegł właśnie nasz szyld? Tym zajmuje się pozycjonowanie stron.

Sam termin odnosi się do ukazywania się poszczególnych linków w wyszukiwarkach internetowych w określonej kolejności. Większość osób używa w tym celu Google, rzadziej Bing i następnych możliwości. Jeżeli szukamy na przykład glazurnika, to po wpisaniu tej frazy do sieci, wyskoczy nam kilkaset tysięcy możliwych rozwiązań. Niemalże nikt nie wejdzie na stronę drugą wyszukiwarki, znajdując, albo chociaż szukając odpowiedzi pośród pierwszych linków z góry. Jest to zasługa pozycjonowania stron.

Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych jest procesem wymagającym szczegółowej i zawsze aktualnej znajomości sposobów działania wyszukiwania sieciowego. Algorytmy takich firm jak Google są stale usprawniane, a przynajmniej zmieniane, co oznacza, że wczorajsza świetna technika, będzie dzisiaj absolutnie nieopłacalna, lub nieoptymalna. Są jednak pewne rozwiązania, które niemalże zawsze wpływają pozytywnie na wysokie pozycje w wyszukiwaniu stron.

Najważniejszym czynnikiem przy pozycjonowaniu stron jest dopasowanie tagu tytułowego do treści. Oznacza to, że pisząc przepis na kaczkę, musimy go tak nazwać, a nie na przykład przepisem na kremówki. W innym wypadku byłaby to strata czasu, tworząca sieciowy chaos, w którym wyszukiwania nie mają nic wspólnego z rzeczywistością. Klient szukający samochodu, nie kupi nagle nieruchomości nad morzem, tylko dlatego, że zastosowaliśmy odpowiednie tagi, by ściągnąć go na stronę podstępem.

Drugim istotnym czynnikiem są słowa kluczowe. Mają one na celu podkreślenie głównego tematu, co do którego informacje możemy znaleźć na stronie. Trzymając się przykładu przepisu na kaczkę, będziemy na swojej stronie wspominać o tym, że jest to przepis na kaczkę. Dzięki temu algorytm wyszukiwarki wskutek analizy dominanty, czyli najczęściej pojawiającego się słowa, będzie sam wiedział, co jest głównym tematem.

Do technik pozycjonowania stron należy również dobór nagłówków. Ta technika często jest kontrowersyjna, gdy mamy do czynienia z tak zwanymi „clickbaitami”, czyli dosłownie przynętami na kliknięcia. Szokujące treści, najczęściej w formie pytań rozbudzających nasza wyobraźnie, zostały naukowo potwierdzone, jako fizycznie wpływające na treść naszego myślenia. Nic więc dziwnego, że artykuły w gazetach często mają wielkie, podkreślone i krzykliwe tytuły, zachęcające nas do zgłębienia treści, nawet jeżeli ta ma niewiele wspólnego z tematem.

Techniki pozycjonowania stron mogą być podzielone na te, które zajmują się zewnętrzną prezencją samej strony, jak i na te, które wpływają na samą jakość oraz estetykę użytkowania. Wiele z tych sposobów jest ściśle technicznych i wymaga pewnego wdrążenia się w temat, dlatego zajmują się tym profesjonaliści od pozycjonowania stron. Część metod jest bardzo intuicyjna i większość ludzi zna je, chociażby z widzenia lub przynajmniej czuje, jak powinna być poprawnie zrobiona strona. Zawsze będziemy mieli do czynienia z ofertą, sklepem, trochę z boku informacje, kontakt, a na samym końcu regulamin użytkowania strony i inne rzeczy, które interesują najmniejszą część odbiorców.

Pozycjonowanie stron ma swoją ciemną stronę, tak zwane techniki nieetyczne. Są to metody działania, które zapewniają pewne sukcesy przy wyższym wyświetlaniu się stron w wyszukiwarkach, jednak są powszechnie uznawane za metody nieuczciwe i przeszkadzające w normalnym sposobie korzystania z sieci. Do takich metod możemy zaliczyć ukrywanie tagów w tle. Dla przykładu: jeżeli strona ma białe tło, to nieetyczną techniką byłoby napisanie w tle mnóstwa słów kluczowych kolorem białym, przez co użytkownik nigdy ich nie zauważy, ale algorytm uzna je za obecne. Jest to powód, dla którego szukając wcześniej wspomnianego przepisu na kaczkę, trafilibyśmy na przepis na kremówki, albo coś kompletnie niezwiązanego jak oferta wakacyjna.

Mimo to większość stron stara się używać etycznych technik pozycjonowania stron, które zapewniają długofalowy sukces oraz zaufanie użytkowników do marki. Wśród takich sposobów są wszystkie rozwiązania mające na celu ułatwienie korzystania ze strony, czy nawet samego rozumienia, co się na niej znajduje. W gruncie rzeczy właściciel strony nie potrzebuje na niej kogoś, kto nie jest zainteresowany ofertą i trafił na link przypadkowo. Z takich właśnie sposobów przy pozycjonowaniu stron używa się przejrzystego interfejsu, wytłuszczenia słów kluczowych oraz jasnego i precyzyjnego określenia, czym dana strona się znajduje i jakie usługi pełni.

Jeśli ktoś samemu prowadzi stronę internetową, niezależnie czy jako przedłużenie realnie istniejącej firmy, czy po prostu w ramach hobby, to może warto zainteresować się pozycjonowaniem stron? Pozwoli to na dosięgnięcie większej ilości odbiorców i poprawi sytuacje zarówno ich, jak i samego prowadzącego stronę.